Fast

En hektisk start på denna fredag. Först sprang jag ikapp med en spårvagn. Det blev oavgjort. När jag väl kom ombord på denna spårvagn åkte jag fast i en biljettkontroll. Det kom fram en äldre tysk herre i uniform och sade något till mig. Jag antog att han menade att jag skulle visa min biljett så jag visade honom mitt månadskort. Han sade något mer. Jag antog att han behövde något mer, tyckte han sa något om ett „grönt kort“. Låtsades inte första och svarade „!´m speaking english“. Då blev han lite ställd. Tyärr pratade hans kvinnliga kollega engelska. Hon berättade att man måste ha ett personligt kort tillsammans med månadsbiljetten. Sen ville hon ha mitt ID-kort sa jag gav henne körkortet. Det var ju naturligtvis inte tillräckligt så de ville ha passet också. Passet hade jag ju inte med mig för hur skulle passet se ut om jag släpade på det till jobbet varje dag i fjorton veckor ? Jag fick ett block och fick skriva ner på vilket hotell jag bodde, adressen till hotellet och telefonnumret. Sedan började den tyska herren skriva in alla uppgifter i sin maskin. Blev lite rädd och tänkte att detta blir nog dyrt. Men den kvinnliga kontrollerskan talade om att jag behövde ta med detta kvitto och gå till ett ställe där de utfärdade sådana där gröna kort. Fick mitt kvitto och på det stod det 40€. Blev lite rädd igen men kvinnan talade om att det var gratis om jag gick dit inom atta dagar. Annars blev det till att betala. Så idag får jag bege mig till Köningsplatz med mitt kvitto. Tyska ordningsmän och ordningskvinnor skämtar man inte med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback